Frågor & Svar

Vem kan ta lån?
Alla svenska aktiebolag, handelsbolag, enskilda firmor, och kommanditbolag kan ansöka om lån hos B2B Lån AB. Både små och stora, nya och gamla bolag, olika branscher...ja, ni förstår. Även företag med betalningsanmärkningar kan komma att godkännas, beroende på hur vi bedömer ditt företags ekonomiska återbetalnignsförmåga.
Hur lång tid tar det?
Ansökan tar några minuter där du behöver identifera dig med Mobilt BankID, besvara enkla frågor om ditt företag och sedan signera ansökan elektroniskt med Mobilt BankID. B2B Lån teamet granskar därefter uppgifterna om ditt företag och gör en bedöming om din kreditvärdighet för att sedan återkoppla med dig inom kort tid. Du får då ett snabbt besked via e-post och om allt ser ok ut kommer vi att godkänna lånet och betalar dig snarast. Allt sker helt digitalt.
Hur mycket kan jag låna?
Vår digitala tjänst tillåter att man kan ansöka upp till 600 000 kr, men hur mycket som beviljas beror på ditt företags ekonomiska förutsättningar. B2B Lån AB kommer att utföra en kreditupplysning på ditt företag. Beroende på kreditvärdigget och historik kommer vi att meddela hur mycket vi kan bevilja er. Om ditt företags kreditvärdighet eventuellt inte uppfyller kraven för det ansökta beloppet kan vi komma att begära flera borgenärer för att godkänna lånet.
Hur länge kan jag låna?
De väljer själv låneperioden på 1-36 månader, men rent erfarenhetsmässigt ser vi helst att du håller dig kring 12-18 månader. Om dina ekonomiska förutsättningar ändras kan du återbetala lånet i förväg
Vad kostar det?
B2B Lån har skapat en plattform för att automatiskt och på ett väldigt smidigt sätt ansöka om lån. Därmed har vi också byggt in samtliga avgifter och kostnader i en total månadskostnad som löper under den låneperiod som man valt. Den "Månadskostnad" som visas på sidan är den faktiska summa som betalas. Inga andra kostnader eller dolda avgifter tillkommer.
Tar ni en kreditupplysning?
Den kreditupplysning vi gör påverkar ej din kreditvärdighet. Vi samarbetar med Creditsafe för att utföra kreditupplysning på ert företag och borgensmän, men eftersom det görs via Creditsafe så påverkar det inte ert eller borgenärernas kreditvärdighet hos banken eller andra aktörer. Kreditupplysning behöver utföras för att vi ska kunna bedöma er kreditvärdighet och anpassa lånet baserat på er betalningsförmåga.
Behövs säkerhet för lånet?
Hos B2B Lån behövs inte särskilda säkerheter från ert företag. Däremot ingår åtminstone den som ansöker om lånet som personlig borgenär för lånet.
Varför mobilt bankID?
B2B tillämpar Mobilt BankID vid två steg, först för att legitimera dig som ansöker om lånet, sedan när du ska signera låneavtalet. 1. Mobilt BankID används helt enkelt för att det är en väl vedertagen och enkel lösning i Sverige som används av många privatpersoner för att identifiera att det är just du och inte någon annan som ansöker om lånet på ditt företags räkning. 2. När du sedan ska signera låneavtalet kommer du att använda Mobilt BankID igen istället för att få avtalen hemskickade för signering. Det här är en effektiv lösning som går på några sekunder, där både du och B2B Lån får varsitt exemplar av avtalen.
Vad är B2B Lån AB?
B2B står för "Business to business" och passar vår verksamhet väl eftersom vi har passion för att stötta andra företags fortsatta utveckling och expansion. Det kan vi göra genom att hjälpa er med extra kapital för investeringar. B2B Lån AB är det nya och moderna företagslånet där saker och ting görs automatiskt och digitalt. Genom att legitimera sig med Mobilt BankID kan vi snabbt få fram upplysningar om ditt företag och eventuella borgenärer och på så sätt göra bedömningar om er kreditväridghet, betalningsförmåga och anpassa lånet. Vi har enkelhet och rättvisa i fokus. Det betyder att det ska vara enkelt att ansöka om företagslån och att man ska kunna beviljas lån även om man har ett nystartat företag eller om man kanske har någon anmärkning sedan tidigare. Vi på B2B Lån kan sänka kraven på dig som ansöker eftersom vi kräver åtminstone en personlig borgenär.
Hur ansöker jag?
Du ansöker enkelt via hemsidan genom att välja önskat belopp, låneperiod och sedan identifiera dig med Mobilt BankID. Du väljer företag (ifall du har flera företag), fyller i e-post och mobilnummer och signerar låneavtalet digitalt med Mobilt BankID. Vi återkommer till dig inom kort tid med besked ifall vi beviljar dig lånet eller behöver ytterligare borgenärer.
Kan jag ansöka om jag har anmärkning sen tidigare?
Ja. Vi gör en helhetsbedömning av ditt företag och genom att dessutom kräva borgensman kan vi sänka kraven på ditt företags historik. Du kan enkelt göra en ansökan, det är kostnadsfritt. Vi återkommer med besked ifall det räcker, eventuellt kan du behöva ange yttterligare borgensman för att beviljas lånet.
Kan jag ansöka om jag har ett nystartat företag?
Ja. Både nya och gamla företag, stora och små kan ansöka.
Vad innebär en personlig borgen?
För att beviljas lånet behöver den ansökande gå in som personlig borgenär. Det innebär att den personen står för skulden som om den vore dennes egna. Om företaget inte betalar tillbaka lånet kan borgensmannen krävas på de återstoende beloppen, inklusive eventuella avgifter som räntor och inkassokostnader.
Vad är räntan på lånet?
B2B Lån har som fokus att göra företagslån enkelt.Vi tar inte ut specifika räntor, fakturaavgifter, uppläggningsavgifter etc. Vi har istället valt att ta en fast månadskostnad som beror på det ansökta lånebeloppet och låneperioden. Denna månadskostnad är lika stor varje månad.
Har ni fakturaavgift?
Nej. Inga andra kostnader eller dolda avgifter än den beräknade månadskostnaden finns. Vid försening av återbetalning kan förseningsavgifter och räntor tillkomma.
Kan jag ta flera lån?
Ja, det går bra. Du kan ansöka om nya lån vid sidan av existerande eller efter att nuvarande lån återbetalats. Om vi anser att din kreditvärdighet tillåter mer så beviljar vi ett nytt lån.
När får jag pengarna?
När lånet är godkänt ser vi till att betala ut till ditt angivna konto snarast. Beroende på vilken bank du har kan det ta lite olika tid, men du bör ha pengarna senast dagen efter.
Hur funkar återbetalning?
Du betalar månadskostnaden en gång per månad vid månadens sista arbetsdag, fram till dess att lånet avbetalats helt. Du kommer att få en faktura av oss månatligen via e-post eller post. Det är samma belopp varje månad, detta eftersom vi valt att tillämpa annuitetslån tänket. Det betyder helt enkelt att lånet lånet klassificeras som ett annuitetslån och innebär att du betalar en lika stor summa vid varje betalningstillfälle.
Inlösen i förtid?
Du kan givetvis återbetala lånet i förtid. Du behöver då betala återstoden av lånet, samt hälften av de återstående extra kostnaderna som beräknats i form av amortering, ränta och andra avgifter (dessa finns inbakade i månadskostnaden).
Vad händer om jag är sen med att betala månadsfakturan?
Ifall du är sen att betala en månadsfaktura kommer vi att skicka en påminnnelse. Om fakturan ändå inte betalas kommer vi att skicka en fordran till inkasso. Kostnader för försening och inkasso kan tillkomma. Vid uteblivna betalningar kan du bli personligen betalningsansvarig.
Vad händer om jag inte kan återbetala lånet?
Som borgenär kommer du vid uteblivna betalningar bli personligen betalningsansvarig.
Felmeddelande när jag klickar på viss knapp?
Försök att stänga sidan och navigera till sidan igen. Om felet uppstår igen, vänligen gå till vår "Kundtjänst" https://b2blan.se/kundtjanst/ och beskriv hur felet uppstår. Du kan även maila vår support team på support@b2blan.se
Får mobilt BankID fel vid legitimering eller signering av avtal?
Sådana fel borde inte uppstå. Men, om det ändå gör det, vänligen stäng sidan och navigera till sidan på nytt. Om felet uppstår igen, vänligen gå till vår "Kundtjänst" https://b2blan.se/kundtjanst/ och beskriv hur felet uppstår. Du kan även maila vår support team på support@b2blan.se
Jag får tekniskt fel på sidan, vad ska jag göra?
Vänligen kontakta vår kundtjänst på sidan och beskriv felet Eller, mails vår support team på support@b2blan.se
B2BLån samarbetar med
  • Partner
  • Partner
  • Partner