Allmänna villkor
1. Allmänt och giltighet
EA B2B Lån AB (559157-3414), Hovslagarvägen 51, 151 62 Södertälje (”B2B”) tillhandahåller på hemsidan www.b2blan.se, kredit till företag på de villkor som följer enligt dessa allmänna villkor (”Villkor/en”). B2B är ett finansiellt institut vars verksamhet är registrerad hos Finansinspektionen enligt lag. Bolaget ska tillhandahålla finansiell rådgivning till företag, ge företagslån samt bedriva därmed förenlig verksamhet.
Dessa allmänna villkor gäller i samband med att behörig(a) firmatecknare för ett företag (”Kund/en), för Kundens räkning, godkänner dessa allmänna villkor genom digital signering med hjälp av BankID och genom att B2B beviljar Kundens kreditansökan.
Dessa allmänna villkor samt B2B:s integritetspolicy (tillsammans ”Villkoren”) gäller och är rättsligt bindande för B2B och Kunden. Villkoren reglerar i sin helhet avtalsförhållandet mellan B2B och Kund.
I egenskap av Kund har jag noga läst igenom villkoren, förstått dess innebörd och godkänner samt samtycker till samtliga punkter som innefattas.
2. Ansökan om kredit (företagslån)
Ansökan om kredit sker via internet på B2B:s hemsida www.b2blan.se. B2B meddelar Kunden kreditbeslutet elektroniskt. För att kunna ingå avtal och beviljas kredit måste Kunden vara en svensk juridisk person och representeras av behörig(a) firmatecknare.
Kunden ansvarar för att de uppgifter som denne lämnar till B2B är korrekta samt att eventuell fullmakt vid behov upprättas. Behörig(a) firmatecknare för Kunden och borgensman ska ha identifierat sig genom elektronisk identifiering (t.ex. BankID).
Beviljande av kredit föregås av kreditprövning och beslutas ensidigt av B2B. Kredit beviljas endast om Kunden enligt B2B:s uppfattning har ekonomiska förutsättningar för att fullfölja beviljad kredit (”skuldebrevet”). B2B förbehåller sig rätten att i varje enskilt fall avslå en ansökan eller föreslå och bevilja en lägre kredit än det belopp som Kunden ansökt om.
3. Krediten
Krediten löper från den tidpunkt som framgår av gällande Kreditavtal till dess krediten i sin helhet återbetalats.
Beviljad kredit innebär en rätt för Kunden att låna ett i skuldebrevet angivet kreditbelopp, vilket utbetalas av B2B till ett av Kunden angivet svenskt bank-, bankgiro- eller plusgirokonto. Utbetalning sker: när lånet är godkänt ser vi till att betala ut till ditt angivna konto snarast. Beroende på vilken bank du har kan det ta lite olika tid, men du bör ha pengarna senast dagen efter. B2B kan bevilja Kunden en ny kredit efter en ny ansökan och särskild kreditprövning.
Återbetalning ska ske enligt i skuldebrevet angivet intervall. Kunden ska återbetala krediten månadsvis med de belopp som anges i skuldebrevet. Fakturerat belopp ska vara B2B tillhanda senast på förfallodagen genom inbetalning på B2B anvisat bankgirokont. Försenad åter-/avbetalning kan påverka möjligheten att erhålla kredit från B2B i framtiden.
Månadsavgiften är, med förbehåll för eventuella ändringar i enlighet med punkten 5 nedan, densamma från skuldebrevets ingående till dess att full återbetalning skett.
Månadsavgiften ska betalas varje månad under hela skuldebrevets löptid till dess att hela krediten är betald. B2B skickar ut fakturor till Kunden månadsvis. Fakturorna innehåller bland annat uppgifter om kreditbelopp, månadsavgift och det totala belopp som ska betalas den aktuella månaden. Betalning ska ske i så god tid att betalningen bokförs på anvisat bankgirokonto senast den förfallodag som anges på fakturan.
Vid försenad betalning har B2B rätt att debitera dröjsmålsränta på förfallet belopp i enlighet med skuldebrevet, lagstadgad påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgift.
Kunden är skyldig att erlägga månadsavgift, i förekommande fall dröjsmålsränta, avbetalningar samt eventuella andra kostnader och avgifter som är förenade med Krediten och skuldebrevet i svenska kronor. Detta gäller också vid förtidsinlösen av krediten.
Kunden har rätt att på begäran och utan avgift under kreditens löptid få en sammanställning över när kreditbelopp och månadsavgifter ska betalas. Sådan information kan även fås genom att maila oss på ekonomi@b2blan.se.
4. Avräkningsordning samt kvittning och avdrag från tidigare, förfallen kredit
B2B har rätt att avräkna samtliga förfallna månadsavgifter, andra eventuella kostnader och avgifter och dröjsmålsräntor tillhörande beviljad kredit, innan avräkning på kapitalskulden sker.
I det fall Kunden har förfallna, obetalda månadsavgifter och/eller andra resterande kostnader från tidigare kredit hos B2B sker avdrag och kvittning mot dessa från Kundens nyupptagna kredit samtidigt som det senare skuldebrevet träder ikraft.
5. Oförutsebara kostnader
Om B2B:s verksamhet skulle påverkas av oförutsebara kostnader på grund av myndighetsbeslut, lagbud, kreditpolitisk åtgärd, ändrade upplåningskostnader eller annan omständighet som är utanför B2B:s kontroll eller som B2B inte skäligen kunde förutse när skuldebrevet träffades äger B2B rätt att med omedelbar verkan ändra månadsavgiften. Sådan förändring av månadsavgiften meddelas Kunden via e-post.
6. Kundens garantier
Kunden lämnar de garantier som följer enligt nedan genom godkännandet av Villkoren.
Kunden är en, enligt svensk lag existerande, juridisk person med full behörighet att bedriva sin verksamhet. Kunden bekräftar att syftet med Krediten avser ändamål som uteslutande faller inom näringsverksamheten. Kundens firma vid tidpunkten för tecknandet av skuldebrevet tecknas av den eller de personer som har befogenhet att binda Kunden till skuldebrevet och dessa Villkor.
Kunden har fattat alla nödvändiga beslut och har även i övrigt rätt att ingå skuldebrevet, vilket innehåller giltiga och bindande förpliktelser för Kunden som, med de undantag som följer av lagar på insolvensrättens område, kan verkställas mot Kunden i enlighet med skuldebrevet. Ingåendet och fullgörandet av förpliktelserna enligt skuldebrevet strider inte och kommer inte att strida mot Kundens gällande bolagsordning eller något bindande avtal för Kunden.
Alla nödvändiga medgivanden, beslut och tillstånd har erhållits för Kunden att ingå och fullgöra sina förpliktelser enligt skuldebrevet och sådana medgivanden, beslut respektive tillstånd är alltjämt gällande.
Alla uppgifter Kunden lämnat till B2B är korrekta, fullständiga och inte missvisande.
Kunden har lämnat korrekta och fullständiga uppgifter angående Penningtvättslagen (Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism).
7. Uppsägning av krediten i förtid
B2B har rätt att säga upp krediten till betalning vid tidpunkt som B2B bestämmer, om någon av följande omständigheter föreligger:
- Kunden har inte fullgjort sina förpliktelser enligt skuldebrevet eller i övrigt gentemot B2B;
- det finns skälig anledning att anta att Kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser gentemot B2B;
- det står klart att Kunden genom att avvika, skaffa undan egendom eller på annat sätt undandrar sig att betala krediten;
- Kunden är, eller anses enligt lag vara, insolvent eller medger sin oförmåga att betala sina skulder i takt med att de förfaller, ställer in sina betalningar eller inleder förhandlingar med någon borgenär om ackord eller skuldsanering;
- Kunden har lämnat en felaktig eller missvisande garanti (enligt ovan 6. Kundens garantier) om någon omständighet, och rättelse inte sker (om rättelse är möjlig) inom tre (3) dagar från det att Kunden blir medveten därom;
- skuldebrevet helt eller delvis befinns vara ogiltigt eller upphör att vara giltigt och verkställbart.
Vid uppsägning förfaller omdelbart hela skulden till betalning och upplupen ränta och avgifter kapitaliseras. Efter uppsägning enligt denna punkt gäller Villkoren i tillämpliga delar så länge skuld kvarstår.
8. Förtidsinlösen av Kund
För krediter utan bindningstid har Kunden rätt att utan särskild avgift betala hela krediten i förtid. Vid sådan förtidsinlösen ska Kunden betala avtalad månadsavgift för krediten för tiden fram till och med månaden då förtidsbetalningen sker.
För krediten med bindningstid gäller villkoren i skuldebrevet före dessa allmänna villkor.
9. Överlåtelse av krediten
B2B har rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter enligt skuldebrevet till annan utan att i förväg inhämta Kundens godkännande. Kunden ska dock alltid underrättas om sådan överlåtelse. Kunden har inte rätt att överlåta eller pantsätta skuldebrevet eller någon av sina rättigheter eller skyldigheter därunder utan att först inhämta B2B:s skriftliga medgivande.
10. Ansvarsbegränsning
B2B, dess ägare, anställda, styrelse, partners eller konsulter, kan aldrig hållas ansvariga för de skador (direkta eller indirekta), inklusive (men inte begränsat till) förlorad produktion, förlorade avtal, förlorade inkomster, förlorade data, förlorad information eller produktionsavbrott, som på något sätt har samband med användandet av eller oförmågan att kunna använda B2B:s hemsida eller dess innehåll eller som på något sätt har ett samband med skuldebrevet eller Villkoren. Vidare kan inte B2B hållas ansvarigt om informationen på hemsidan innehåller misstag, brister eller felaktigheter.
B2B försöker att så långt det rimligen är möjligt att se till att informationen på hemsidan är korrekt. Detta kan dock inte garanteras då materialet kan innehålla felaktigheter och tryckfel. B2B kan inte lämna några garantier gällande driften av denna hemsida eller dess säkerhet.
Information kan snappas upp och B2B lämnar inga garantier för att hemsidan eller servrarna som gör hemsidan tillgänglig är fria från virus eller andra skadliga element.
Vidare är B2B alltid befriad från ansvar gentemot Kund om B2B förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet utanför B2B:s kontroll eller förmåga som B2B inte skäligen kunnat förväntas förutse vid avtalets ingående, och vars följder B2B inte heller skäligen skulle kunna ha undvikit eller övervunnit, eller om B2B förhindras fullgöra sina skyldigheter på grund av omständighet som är hänförlig till tredje man eller på grund av naturkatastrof, blixtnedslag, elavbrott, arbetskonflikt, krig eller annan orolighet, eldsvåda, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelse, fel i extern tele-förbindelse eller liknande omständigheter.
11. Övrigt att iaktta för Kund och borgensmän
Kunden samtycker till att ersätta och hålla B2B, dess anställda samt styrelsemedlemmar skadeslösa för förlust, kostnad eller krav som orsakats av, eller i samband med, Kundens brott mot skuldebrevet eller Villkoren, Kundens brott mot tillämplig lagstiftning eller Kundens intrång i tredje parts rättigheter.
Kunden och borgensman ska omedelbart underrätta B2B om ändring av namn, adress, telefonnummer, e-postadress eller annan information som kan anses vara av betydelse för B2B och/eller för skuldebrevets fullgörande. Om ändring sker i relation till de uppgifter som krävs enligt Penningtvättslagen ska Kunden omedelbart underrätta B2B om sådan ändring.
Förändras ägarförhållandet i Kunden ska Kunden genast meddela B2B detta, och lämna de skäliga uppgifter som B2B begär. Kunden ska även lämna B2B information om vem/vilka som direkt eller indirekt äger 25 % eller mer av aktierna eller rösterna i eller på annat sätt utövar bestämmande inflytande över Kunden.
Betalar borgensman till B2B på grund av sin borgen, ska borgensmannen särskilt meddela B2B att betalning skett i egenskap av borgensman.
12. Personuppgifter och cookies
B2B tar din integritet och dina personuppgifter på största allvar. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Uppgifterna behandlas i huvudsak för att B2B ska kunna kontrollera identitet, utföra kreditanalys och fullfölja kreditavtalet (skuldebrevet).
B2B använder cookies och liknande teknik för att tillhandahålla nödvändig plattformsfunktion, webbanalys och marknadsföring. Läs mer om hur vi använder cookies och liknande teknik i vår Cookie-policy
13. Förändringar i villkoren
Ändring som är till uppenbar fördel för Kunden gäller omedelbart utan uppsägningsrätt för Kunden. De aktuella Villkoren finns alltid tillgängliga på B2B:s hemsida.
Information till Kund om ändring enligt ovan sker i enlighet med punkten nedan.
14. Meddelanden
B2B kan skicka meddelanden till Kunden genom e-post, sms, brev, faktura eller publicering på hemsidan. Meddelanden till Kunden ska anses ha kommit denne till handa omedelbart vid meddelande via e-post, sms samt publicering på Webbplatsen. Meddelande som skickas via brev och faktura ska anses ha kommit Kunden till handa tre (3) dagar efter att brev eller faktura har avsänts.
B2B ska anses ha fullgjort sin underrättelseskyldighet genom att skicka meddelande till den senast uppgivna e-postadressen, telefonnumret eller adressen även om dessa inte längre används av Kunden eller annars är obrukbara.
15. Penningtvätt
B2B är som finansiellt institut skyldiga att följa gällande penningtvättslagstiftning och förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. För att leva upp till kraven måste B2B uppnå en hög nivå av kundkännedom och kan därför behöva ställa frågor till såväl nya som befintliga kunder. Det kan ibland även krävas ytterligare dokumentation som styrker exempelvis pengarnas ursprung eller användningen av lånet. För en mer detaljerad beskrivning av B2B arbete med penningtvätt, se penningtvätt.
Genom att ingå skuldebrevet åtar sig Kunden att tillhanda uppgifter som B2B begär för att uppnå kraven under gällande lagstiftning. B2B har rätt att häva skuldebrevet eller avslå en Kredit till Kunden om sådan information, verifikation eller dokumentation inte kan införskaffas.
16. Tillämplig lag och tvister
Svensk lag ska tillämpas på Villkoren.
Tvist i anledning av Villkoren och skuldebrevet ska slutligt avgöras av svensk domstol, där Stockholms tingsrätt ska utgöra första instans.